The Car's

The Car's

The Car's

The Car's

تاریخچه فورد موستانگ

هنری فورد (Henry Ford) (تولد ۳۰ ژوئیه ۱۸۶۳ - مرگ ۷ آوریل ۱۹۴۷) بنیانگذار کارخانهٔ خودروسازی فورد بود. او در شهر Greenfieldبه دنیا اومد, در سن 16 سالگی مزرعه خانوادگی خود را رها کرد و راهی شهر صنعت و ماشین یعنی دیترویت شد چون هیچ علاقه ای به چراندن گاو و گوسفند نداشت, او اولین کسی بود که برای تولید خودروی ارزان قیمت خط تولید را به کار گرفت. او نه تنها انقلابی در صنعت اروپا و آمریکا ایجاد کرد بلکه ترکیب تولید انبوه کالا دستمزد بالا برای کارگران و قیمت پایین پیشنهادی او چنان تأثیری بر اقتصاد و جوامع قرن بیستم ایجاد کرد که آن را فوردیسم نامیدند. او دیدگاهی جهانی داشت و مصرفگرایی را باعث صلح در جهان میدانست. هنری فورد به یکی از مشهورترین و متمولترین مردان تاریخ تبدیل شد. او پس از مرگ همه ثروتش را به بنیاد فورد بخشید ولی ترتیبی داد که خانوادهاش برای همیشه کنترل آن را در دست داشته باشند. فورد در کنار فعالیتهای صنعتی و اقتصادی یک نظریه پرداز و نویسنده ماهر نیز بود. کتاب یهودی بین المللی یکی از معروفترین آثار وی است که به آثار مخرب سرمایهداران یهودی بر صلح و اقتصاد جهانی میپردازد. آدولف هیتلرپیشوای رایش سوم از هنری فورد به عنوان الگوی خود و کسی که به او انگیزه می بخشد، یاد کرده است. پیشوا عکسی تمام قد از هنری فورد را در اتاق کارش قرار داده بود.

در سال ۱۹۱۸ نیمی از خودروهای آمریکا فورد مدل تی بودند اما تمام آنها سیاهرنگ بودند فورد در زندگینامه خود نوشته است: هر مشتری میتواند خودرویی به رنگ دلخواه خود داشته باشد تا زمانیکه این رنگ سیاه باشد. تا پیش از راهاندازی خط تولید که برای فعالیت سریعتر تنها خودروی سیاه تولید میکرد مدل تی به رنگهای دیگر مانند قرمز نیز تولید میشد.



او در سال 1891 بعنوان سرمهندس شرکت روشنایی ادیسون مشغول به کار شد در اینجا فورد میتوانست تا اندکی از عطش علاقه به صنعت و اتومبیل بکاهد ولی این هم برای او کافی نبود. در سال 1896 هنری فورد اولین اتومبیل خود با نام Quadricycle می سازد. برای مردم آن زمان که به گاری و درشکه عادت داشتند دیدن چنین وسیله ای تعجب آور بود. در سال 1899 فورد پس از 8 سال کار در شرکت رو شنایی ادیسون ، رسما وارد دنیای اتومبیل سازان می شود. فورد به عنوان شریک مالی و سرمهندس همکاری خود با شرکت تازه تاسیس Detroid Automobile Company را آغاز می کند. این شرکت سالیانه تعداد اندکی اتومبیل تولید می کرد. در سال 1911 Henry Ford Company یا شرکت هنری فورد تا سیس می شود ولی به دلایل نامعلوم با عدم موفقیت مواجه می شود (شاید به این دلیل که فورد یک مهندس بود نه یک تاجر) در سال 1902 فورد توسط بانکداران که سهامداران اصلی این شرکت بودند از کار برکنار می شود و این شرکت تازه تاسیس به کارخانه Cadillac Motor Car Co تغییر نام می دهد.
ولی او همانند فروچو لامبورگینی و انزو فراری آدمی نبود که از رو برود.
یک سال بعد یعنی سال 1903 کارخانه اتومبیل سازی فود تاسیس شد ولی با رویه ای متفاوت.
سیاست اصلی فورد ساخت اتومبیلی بود که حتی الامکان ارزان و بادوام باشد و فورد می خواست اتومبیلی بسازد که قطعات یدکی آن در سر تا سر آمریکا یافت شود. او با 11 شخص ثروتمند وارد مذاکره شده و کار خود را با سرمایه ای معادل 28 هزار دلار آغاز کرد. اولین اتومبیلی که خط تولید این کارخانه را ترک کرد فود مدل A محصول سال 1903 بود ولی این اتومبیل تفاوت آشکاری با تمامی هم قطارانش داشت. فورد مدل A به روش تولید انبوه ساخته می شد و نه به صورت محدود, شبکه فروش قطعات یدکی و خدمات تعمیر آن در سرتاسر خاک آمریکا دایر شده بود و البته رقبای فورد کاملا غافلگیر شده بودند.
در سال 1908 مدل T تولید می شود.
در سال 1910 اولین کارخانه تولید انبوه اتومبیل در Highland Park میشیگان رسما آغاز به کار می کند.
در سال 1913 اولین خط تولید متحرک در Highland Park راه اندازی می شود.
در سال 1914 فورد اعلام میکند که با پرداخت 5 دلار در ازای 8 ساعت کار قصد دارد سود کارخانه را با کارگران خود شریک شود. این تصمیم یک حرکت ظریف و زیبا برای ترقیب کارگران به بهتر کار کردن بود.
در سال 1915 فورد با کشتی اختصاصی خود موسوم به Oscar ll که آنرا کشتی صلح نامیده بود ، راهی نروژ می شود تا در تلاشی بی فایده به جنگ جهانی اول پایان دهد.
در سال 1919 Edsel B . Ford پسر هنری فورد به سمت ریاست کارخانه فورد منصوب می شود.
در سال 1921 کمپانی فورد با تولیدی بالغ بر 55 درصد کل اتومبیل ها به بزرگ ترین تولید کننده اتومبیل در جهان تبدیل می شود.
در سال 1932 اولین اتومبیل فورد با موتور هشت سیلندر خورجینی تولید می شود.
در سال 1943 Edsel B . Ford بطور ناگهانی و در سن 49 سالگی پدر خود را برای همیشه تنها می گذارد.
هنری فورد خود رد سال 1947 و در سن 83 سالگی با دنیای اتومبیل دنیایی که شاید خود او در پیدایش آن مهمترین نقش را داشت خداحافظی کرد در حالی در منزل خود در Dearborn از توابع Fair Lane خاطرات شیرین گذشته را مرور می کرد. هنری فورد همانند تمامی آنانی که نامی بزرگ خلق کردند انسان بزرگی بود.
آرم کاخانه فورد عبات است از یک زمینه بیضی شکل به رنگ آبی که در آن کلمه FORD با خط نستعلیق نوشته شده است. زمینه آبی نشانگر آسمان است ، آسمانی پهناور که وسعت این کارخانه را تداعی می کند آسمانی که سایر ستاره های اتومبیل سازی هر از گاهی در آن چشمک می زنند.
امروز 7 کمپانی اتومبیل سازی در زیرمجموعه کمپانی فورد قرار دارند
Aston martin , Land rover , Jaguar , Volvo , Mazda , Mercury , Lincoln
این کمپانی سومین تولید کننده اتومبیل دنیاست.

نسل اول (۱۹۷۳- ۱۹۶۴) 

اولین پیشرانه، نمونه ای سبک به حجم ۱۷۰ کیوبیک اینچ (۸/۲ لیتر) و با آرایش شش سیلندر خطی بود. این فورد ابتدایی با جعبه دنده ای سه سرعته اتوماتیک، تنها دو هزار و ۳۶۸ دلار می ارزید. بعد از آن، مدل های ۲۰۰ کیوبیک اینچی (۳/۳ لیتری) با قدرت ۱۲۰ اسب بخار و ۲۱۲ نیوتن متر گشتاور و سپس ۲۶۰ کیوبیک اینچی (۳/۴ لیتری) با ۲۰۰ اسب بخار نیرو و ۳۸۲ نیو تن متر گشتاور به بازار آمد. از اینجای کار به بعد پیشرانه های معروف هشت سیلندر Vشکل فورد وارد بازی شدند. اواسط تولیدات این نسل بود که فورد موستانگ برای رقابت با رقیب دیرینه اش شورولت کامارو، از ژنراتورهای الکتریکی DC استفاده کرد. یکی از مدل های معروف موستانگ نسل اول، همان نمونه ۷/۴ لیتری ۲۷۱ اسب بخار بود؛ خودرویی به قیمت تنها ۱۰ هزار دلار. 

نسل دوم (۱۹۷۸- ۱۹۷۴)

تردیدی نیست که فورد طی تولید خیره کننده نسل اولش، توقع مصرف کننده را بالا برده بود. نسل جدید یا باید آنچنان برتر می شد که بتواند جای نسل قبل را بگیرد یا اصلا نباید تولید می شد. اما فورد حد وسط را گرفت. موستانگ نسل دوم با پیروی از همان سنت طراحی، این بار با رویکرد شهری و خانواده ای معرفی شد. دیگر درون چهره اش آن خشونت قبلی دیده نمی شد. حتی پیشرانه های جدید ۳۰۲ کیوبیک اینچی (۹/۴ لیتری) با ۱۴۰ اسب بخار قدرت نیز نتوانستند کاری از پیش ببرند. وقتی مجله «رود اند ترک» خودرو فوق را تست کرد، نتیجه عالی بود. شتاب صفر تا صد در ۵/۱۰ ثانیه طی می شد و سرعت نهایی نیز به بیش از ۱۷۰ کیلومتر در ساعت می رسید. با رسیدن به انتهای دهه ۷۰، در ایالات متحده دیگر مصرف بی رویه سوخت و مواد اولیه مقدور نبود. تا جایی که حتی یک مدل ۱۴۰ کیوبیک اینچی (۳/۲ لیتری) چهار سیلندر نیز به عنوان نمونه ای مقرون به صرفه به بازار آمد.

نسل سوم (۱۹۹۳- ۱۹۷۹)

اپیدمی عدم نوآوری دهه های ۸۰ و ۹۰، به فورد هم سرایت کرد. درباره چهره نسل سوم نمی توان نظری داد. شاید بهتر باشد تا با نگاه نکردن به او، خاطره خوش دو نسل قبل را تغییر ندهیم. انصافا فورد در این میان تقصیرکار اصلی نیست.
پیشرفت تکنولوژی سریع تر از آن بود که بتوان روی اصالت طراحی تمرکز کرد. جای تعجبی نیست که پیشرانه های این نسل بین ۱۴۰ کیوبیک اینچ (۳/۲لیتر) و ۲۵۵ کیوبیک اینچ (۲/۴ لیتر) حجم داشتند. قدرت آنها نیز از ۸۸ اسب بخار شروع می شد و از ۱۴۰ اسب بخار تجاوز نمی کرد. جوانانی که نمی توانستند کاماروی RS خریداری کنند، همان لذت سواری را با قیمت کمتر در فورد نسل سوم تجربه کردند.

نسل چهارم (۲۰۰۴- ۱۹۹۴)

شاید بتوان این نسل از موستانگ ها را یک الگو برای دوران جدید خودرو سازی به شمار آورد. اکثر برندهای قدیمی و معتبر خودروسازی با شروع دهه ۹۰ یا نتوانستند خود را با شرایط جدید وفق دهند یا در بهترین حالت، محصولات خوب خود را سال های آینده طراحی کردند. اما این فورد موستانگ بود که با درک صحیح سلیقه زمانه توانست باز هم موفق شود. البته کمپانی مادر برای این کار بیش از ۷۰۰ میلیون دلار هزینه کرده بود. اگرچه دیگر پیشرانه ها، حجم های سنگین قدیم را پیدا نکردند، اما به لطف پیشرفت فناوری، قدرت خروجی تا حد بسیاری افزایش یافت. مثلا یک موستانگ ۲۳۲ کیوبیک اینچی (۸/۳ لیتری) شش سیلندر Vشکل می توانست ۱۴۵ اسب بخار نیرو و ۲۹۲ نیوتن متر گشتاور تولید کند. قوی ترین مدلی که در فهرست جهانی فروش فورد قرار داشت، ۳۳۰ کیوبیک اینچی (۴/۵ لیتری) هشت سیلندر Vشکل با ۳۹۰ اسب بخار نیرو و ۵۲۹ نیو تن متر گشتاور بود. با ورود به هزاره جدید برنامه فورد برای موستانگ رنگ دیگری به خود گرفت.

نسل پنجم (۲۰۰۵ تاکنون)

بازگشت شکوهمند اسب سرکش به دوران تاخت و تاز. فورد موستانگ باز هم کاری کرد که غیر از واژه تحسین برانگیز چیز دیگری برای توصیفش به ذهن نمی آید. نمایشگاه دیترویت سال ۲۰۰۴ شاهد بود که چگونه مردم هنوز به روح طراحی ۳۰ سال پیش احترام می گذارند. دوباره سروکله پیشرانه های حجیم و پرقدرت پیدا شد. ضعیف ترین آنها با حجم ۲۴۵ کیوبیک اینچ (چهار لیتر) می توانست ۲۱۰ اسب بخار نیرو و ۳۲۵ نیو تن متر گشتاور تولید کند. جالب این است که گران ترین محصول این نسل یعنی مدل ۴/۵ لیتری، با ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیو تن متر گشتاور تا پیش از سال ۲۰۰۸ حدود ۳۱ هزار دلار قیمت خورده بود. با فیس لیفت استادانه ای که سال ۲۰۰۹ روی این خودرو اعمال شد، محبوبیت اش بیش از پیش در چشم رقیبان فرو رفت. مدل جدید با یک نیروگاه تا دندان مسلح ۴/۵ لیتری می توانست ۵۵۰ اسب بخار قدرت تولید کند. با تیراژ ۶۶ هزار و ۶۲۳ دستگاهی که در سال ۲۰۰۹ ثبت شده، می توان به آینده روشن فورد و این موستانگ بی نظیر امیدوار باشیم.








نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.